Srf konsulterna om nya SNI-koder

I slutet av 2025 kommer Sverige att uppdatera de så kallade SNI-koderna (Standard för svensk näringsgrensindelning). Det blir därför viktigt för företagare att se över sina nuvarande SNI-koder och ändra dem i fall det är nödvändigt. Här berättar vi mer om de nya SNI-koderna.

Vad är en SNI-kod? 

SNI-koder är femsiffriga branschkoder som används för att klassificera företag efter deras huvudsakliga verksamhet. De är ett viktigt verktyg för både ekonomisk statistik och branschspecifik kommunikation.  

Varför ändras SNI-koderna? 

Den senaste SNI-standarden har varit i bruk sedan 2007, och uppdateringen behövs för att bättre spegla förändringar inom näringslivet, särskilt inom IT- och tjänstesektorerna. Ändringen görs också för att harmonisera de svenska koderna med den uppdaterade europeiska standarden NACE.  

När sker denna förändring? 

De nya SNI-koderna börjar gälla i slutet av 2025. SCB kommer att publicera de nya koderna på sin webbplats, och i januari 2025 kommer en ny e-tjänst att lanseras på verksamt.se. Genom denna tjänst kan företagare själva uppdatera sin kod. 

Varför är det viktigt med rätt SNI-kod? 

Rätt SNI-kod säkerställer att företaget får branschspecifik information, till exempel om regelförändringar och bidragsmöjligheter. Dessutom används SNI-koder för att sammanställa statistik och analysera kreditrisker, vilket påverkar företagets möjligheter till lån och försäkringar.  

Hur används SNI? 

Genom korrekt klassificering bidrar företagen till en rättvisande bild av det svenska näringslivet, vilket är viktigt för såväl forskning som för demokratin. 

Vad bör företagare göra? 

Företagare bör se över sina nuvarande SNI-koder, samt ta reda på om de verkar inom en bransch som påverkas av förändringen och om en uppdatering i så fall är nödvändigt. 

Redovisningskonsulter och rådgivare kan hjälpa sina kunder med denna uppdatering.  

Vad händer om SNI-koden inte uppdateras? 

Om företag inte aktivt uppdaterar sina koder kommer SCB att göra en automatisk omklassificering baserad på existerande data, men detta kan bli mindre exakt jämfört med om företagaren gör förändringen själv. 

Läs mer och håll dig uppdaterad 

Mer information om de nya SNI-koderna och hur de kan ändras finns på SCB och på verksamt.se. Håll också utkik på verksamt.se när de lanserar sin nya tjänst i början av nästa år. Där kommer företagare själva kunna se över aktuella SNI-koder och vid behov ändra dem till de nya. 

På SCB kan du läsa mer om SNI-koder.  

Här kan du söka fram vilken SNI-kod som bäst motsvarar företagets verksamhet. 

På verksamt.se kan du registrera och ändra SNI-kod.  

Förkortningar och förklaringar 

  • NACE är en EU-gemensam näringsgrensstandard för att klassificera företag och arbetsställen efter deras ekonomiska aktiviteter. NACE används i alla EU-länder. 
  • SNI (Standard för svensk näringsgrensindelning) är den svenska versionen av den europeiska näringsgrensstandarden NACE. Koden används för att klassificera företag och arbetsställen i olika branscher utifrån vilken verksamhet som bedrivs. Alla företag har en femsiffrig SNI-kod som registreras när företaget startas. 
  • På verksamt.se finns information och tjänster för de som driver, ska starta eller avsluta företag. På verksamt.se kan företag bland annat registrera sina SNI-koder. 

Läs mer i denna artikel på Konsulten: Gör kunden redo för nya SNI-koder.

Vill du veta mer om SNI-koder kan du också anmäla dig till vårt webbinarium i ämnet. Läs mer här: Registrering av webbinarium – Zoom

 
25
nov
25 nov

Moms – periodisk sammanställning – e-tjänst

Företag som har sålt varor eller tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska ha skickat in periodisk sammanställning för oktober 2024 till Skatteverket om e-tjänsten används.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender