I en alltmer mobil arbetsmarknad ökar kraven på dig som arbetsgivare och på dig som hanterar lön att förstå vad detta får för konsekvenser vad gäller skatteinnehåll och arbetsgivarrapporteringen. Var/hur ska personen beskattas och vilket lands socialförsäkring gäller, är frågor som kommer behöva besvaras.
Har du utlandsanställda (expatriater) är det viktigt att ha koll på regelverk för löner och andra typer av ersättningar. Att rapportering av skatt och arbetsgivaravgifter ska vara korrekt för de anställda är en grundförutsättning för en arbetsgivare. Det är många regelverk att förhålla sig till och har ni dessutom expatriater är reglerna än mer komplexa och fallgroparna många. Därför vill vi med denna kurs om internationella anställningar ge dig en djupare förståelse kring reglerna och uppmärksamma när det kan vara läge att ta hjälp.
Du har redan erfarenhet av att arbeta med löneadministration och kanske redan hanterat eller kommit i kontakt med internationella anställningar men det är dock inget krav.
När du har gått kursen Internationella anställningar – Expatriater har du:
Kursen omfattar två dagar där vi varvar teori och praktik. Under utbildningen breddar vi successivt dina kunskaper och går igenom flera exempel efter varje delavsnitt. Materialet och övningarna/exemplen kommer att kunna tjäna som referensmaterial i det löpande arbetet med expatriater när du är tillbaka på jobbet igen.
Efter kursen är målet att du kommer ha en bättre förståelse för hur expatriater ska hanteras i löneberedningen så att det rapporteras rätt skatt och arbetsgivaravgifter.
Kursen innehåller dessa delar:
– Intern rätt
– EU-förordning
– Konventioner
Digital kursdokumentation. Kaffe och lunch ingår för dig i klassrummet.