Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

En Auktoriserad Lönekonsult är mycket mer än någon som "bara gör löner". Det är en yrkesperson som står för kompetens, trygghet och kvalitet – och som hjälper företag att navigera rätt i en komplex värld av lagar, regler och avtal.

Som auktoriserad arbetar du enligt SALK – Svensk standard för lönehantering. Det innebär att ditt arbete följer en tydlig metodik och kvalitetssäkring, vilket både du och dina kunder kan lita på.

Auktorisationen är ett synligt bevis på att du:

  • Uppfyller branschens högsta krav på kunskap, etik och kvalitetssäkring

  • Är en konsult som ständigt utvecklar din kompetens och håller dig uppdaterad

  • Har rätt verktyg och rutiner för att ge korrekta och pålitliga leveranser

För arbetsgivare och uppdragsgivare är det en trygghet att anlita en Auktoriserad Lönekonsult – de vet att lönehanteringen sköts professionellt, effektivt och i enlighet med gällande lagar och regler.

I en tid där lönefrågorna blir allt mer komplexa, är auktorisationen ett sätt för dig att visa att du inte bara kan hantera löner – du kan ge trygghet och skapa värde.

Vill du ta nästa steg i din karriär och bli en del av framtidens lönebransch?

lönekonsult

Varför bli Auktoriserad Lönekonsult?

En auktorisation stärker både din kompetens och din position på arbetsmarknaden. Den visar arbetsgivare och kunder att du är uppdaterad, pålitlig och arbetar enligt gällande lagar och branschstandard. För dig innebär det tryggare uppdrag, större karriärmöjligheter och en tydlig kvalitetsstämpel som skiljer dig från mängden.

Hur blir jag auktoriserad lönekonsult

Vägen till auktorisation är tydlig och till för att säkerställa kvaliteten i yrkesrollen. Genom rätt utbildning, erfarenhet och löpande vidareutveckling kan du ansöka om auktorisation och därmed ta nästa steg i din karriär. Processen är framtagen för att ge dig och dina kunder trygghet i att arbetet alltid håller högsta standard.

Förnya certifikat och aktualitetsutbildningar

För att upprätthålla din auktiorisation och fortsätta som Srf Auktoriserad Lönekonsult ska du kontinuerligt vidareutbilda dig och genomföra aktualitetsutbildning för att förnya ditt certifikat var tredje år.

ALK-puls

I en föränderlig värld som löneområdet är det en framgångsfaktor att hålla sig uppdaterad. ALK-puls är en möjlighet för dig som är Auktoriserad Lönekonsult att på ett enkelt och roligt sätt ta del av aktuella frågor i form av att ett nutidsquiz på tio frågor inom områden kopplat till lön.

Auktorisationsexamen Lön

För att få titeln Srf Auktoriserad Lönekonsult behöver du först ansöka om auktorisation och medlemskap hos Srf konsulterna.

Ansökningskrav.
  • Examen från en validerad YH-utbildning med inriktning mot lön (omfattande minst 300 yhp) eller motsvarande och tre års yrkeserfarenhet inom löneområdet
  • Minst sex års yrkeserfarenhet med arbetsuppgifter inom löneområdet (6-årsregeln)
  • Vara auktoriserad via FAR och flytta din auktorisation till Srf konsulterna

De områden som du förväntas behärska för att ansöka om att bli Auktoriserad Lönekonsult är:

  • Löneberedningsrutiner och det löpande lönearbetet inklusive något av marknadens vanliga lönesystem
  • Anställningsformer och kollektivavtal
  • Arbetsrättsliga lagar som direkt får tillämpning i löneberedningen så som t ex lagstiftning gällande sjukdom, föräldraledighet, semester och övriga ledigheter
  • Löneformer och lönedelar i lag och avtal
  • Personalskatter och grund för sociala avgifter
  • Reseräkningar och traktamenten
  • Grundläggande förmånsrätt
  • Grundläggande ekonomikompetens med koppling till löneområdet
  • Grundläggande förståelse och tolkning av kollektivavtal

Hur ansöker jag?

Om du uppfyller gällande ansökningskrav för auktorisation kan du ansöka om att bli Auktoriserad Lönekonsult samt medlem i Srf konsulternas förbund. Aktivt medlemskap i förbundet kan erhållas av den som uppfyller kraven i Srf konsulternas stadgar §6 inträdeskrav.

Vilka intyg ska jag bifoga i min ansökan?

Om du ansöker utifrån din teoretiska erfarenhet bifogar du dina studieintyg/ ditt examensbevis samt tjänstgöringsintyg och ditt CV där din samlade erfarenhet inom löneområdet framkommer. Ansöker du utifrån 6-årsregeln så behöver du endast bifoga tjänstgöringsintyg och ditt CV.

Tjänstgöringsintyg

Tjänstgöringsintyget skrivs av din nuvarande alternativt tidigare arbetsgivare och ska innehålla:

  • anställningsperiod
  • omfattning av arbete (heltid/deltid)
  • arbetsuppgifter

Behöver du hjälp att skapa ett tjänstgöringsintyg? Ladda ner vår mall för tjänstgöringsintyg Obs. Intyget ska vara underskrivet av arbetsgivaren.

Referenser

I din ansökan ska du även uppge tre referenspersoner som kan styrka din kompetens och erfarenhet inom löneområdet. Det kan vara en chef, kollega, kundkontakt, en Auktoriserad Lönekonsult eller en Auktoriserad Redovisningskonsult. Två av dessa referenser ska fylla i ett referensunderlag.

Ladda ner mallen och bifoga det ifyllda dokumentet i din ansökan. Varje referensperson ska enskilt fylla i formuläret. Ladda ner mall för referensunderlag

Om du är auktoriserad via FAR

Om du är auktoriserad via FAR idag och vill övergå till Srf konsulterna behöver du endast bifoga ett intyg från FAR som visar under vilken period du har varit auktoriserad.