Digital inlämning av årsredovisning
Det pågår en digitalisering av inlämningen av årsredovisning till Bolagsverket. Det är en tidsfråga innan det blir obligatorisk. Därför är det viktigt att snarast möjligt skapa fungerande rutiner för att få inlämningen av årsredovisningen så smidig som möjligt.
Srf konsulterna vill tillsammans med dig som är verksam, vara med och bidra i utvecklingen av den processen bland annat genom att samla in frågor och förmedla dem till rätt part. Dels för att ge dig svar, dels driver vi på utvecklingen hos både Bolagsverket och programvaruleverantörerna.
Här hittar du några vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning. Du har också möjlighet att lyfta din egen fråga eller framföra någon synpunkt.
Ställ din fråga om digital inlämning av årsredovisning
Läs mer på Bolagsverkets webbplats om att lämna in årsredovisningen digitalt
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning | ||
---|---|---|
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning: Varför måste jag ha en programvara? | ||
När Bolagsverket fick uppdraget av regeringen att utveckla e-tjänsten, ingick det att skapa en lösning där företag samtidigt skulle kunna utveckla en programvara. På det sättet har Bolagsverket bland annat bidragit till att skapa utrymme för ökad innovation, konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt bland företag. Bolagsverket skapar förutsättningar och marknaden tillhandahåller funktionalitet. |
||
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning: Varför kan jag inte skicka in årsredovisningen som en pdf? | ||
Du kan inte skicka in en pdf eftersom e-tjänsten använder formatet iXBRL. Bolagsverket har därför beslutat att använda iXBRL som format för överföring och visualisering av informationen i årsredovisningen. Formatet innehåller taggad information som är maskinellt tolkningsbar. Det ger många fördelar, bland annat ökad möjlighet till vidare användning och förädling av informationen i årsredovisningen. |
||
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning: Vad händer om min kund inte skriver under fastställelseintyget efter det att jag laddat upp årsredovisningen i eget utrymme? Är det obegränsat med tid som den ligger i eget utrymme? | ||
Företrädaren för företaget som ska skriva under fastställelseintyget har 21 dagar på sig. Det går ut 2 mejl med en påminnelse till företagaren att skriva under. En påminnelse kommer efter 3 dagar och den andra påminnelsen efter 18 dagar. Efter 21 dagar tas årsredovisningen automatiskt bort och du får ladda upp årsredovisningen på nytt. |
||
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning: Kommer det att bli obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt? | ||
Bolagsverket lämnade i januari 2021 en hemställan om lagändring till justitiedepartementet med förslag om att det ska bli obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt. I förslaget föreslås att det ska gälla för företag med räkenskapsår som påbörjas den 1/7 2021 eller senare. Det innebär att det inte är förrän sommaren 2022 som det kan bli obligatoriskt för dessa företag att skicka in digitalt – om riksdagen beslutar att det ska bli obligatoriskt. Förslaget bereds av departementet och det har ännu inte skickats ut på remiss eller fattats beslut i frågan. |
||
FAQ – Vanliga frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning: Var kan jag få svar på fler frågor? | ||
På Bolagsverkets webbplats finns svar på många vanliga frågor. |