Svar: 2024-10-18
Remisslänk: Remiss 2024-06-19
dnr Fi2024/01273

Finansdepartementet

Förenkla och förbättra!

(SOU 2024:36)

Utredningen har haft som huvuduppdrag att föreslå förändring av fåmansföretagsreglerna (3:12-reglerna) för att ytterligare främja entreprenörskap och förbättra villkoren för små och medelstora företag. Det gäller särskilt företagens möjlighet att växa och anställa samt attrahera kapital. Samtidigt skulle syftet med fåmansföretagsreglerna – att motverka inkomstomvandling – beaktas under utredningen. Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

Ett sätt att beräkna gränsbeloppet

Utredningen lämnar en rad förslag som avser att förbättra och förenkla beräkningsreglerna av gränsbeloppet. Det är större inslag av schabloner och enklare regler.

Utredningen föreslår att dagens två sätt att beräkna gränsbeloppet, förenklingsregeln och huvudregeln, ersätts med en ny beräkningsmodell för alla delägare i företaget. Ett grundbelopp liknande det som idag finns i förenklingsregeln föreslås. Grundbeloppet föreslås uppgå till 4 inkomstbasbelopp och det fördelas lika mellan andelarna i företaget. Därmed kommer det inte krävas att en viss lön betalas ut för att beräkna lönebaserat utrymme.

Vid beräkning av det lönebaserade utrymmet slopas kapitalandelskravet.

Löneunderlaget uppgår enligt förslaget fortfarande till 50 procent av de utbetalda lönerna i företaget och dess dotterföretag, men till den del de överstiger 8 inkomstbasbelopp. De 8 inkomstbasbeloppen är ett schabloniserat sätt att undanta delägarnas egna löner och ersätter lönekravet. Det lönebaserade utrymmet fördelas med lika belopp på delägarens andelar i företaget. Det lönebaserade utrymmet kommer även fortsättningsvis att vara max 50 gånger delägarens eller närståendes lön.

Utredningen föreslår däremot att dagens uppräkning av sparat utdelningsutrymme från tidigare år tas bort samt att ränta på omkostnadsbeloppet bara får beräknas till den delen omkostnadsbeloppet överstiger 100 000 kronor.

Gemensamt tak för tjänstebeskattning av utdelning och kapitalvinst

Dagens två olika takbelopp för tjänstebeskattning för utdelning och kapitalvinst föreslås slås ihop till ett gemensamt takbelopp på 90 inkomstbasbelopp som ska gälla för både utdelningar och kapitalvinster. Takbeloppet gäller under beskattningsåret samt de två föregående beskattningsåren. Takbeloppet ska även fortsättningsvis gälla utdelningar och kapitalvinster som betalas till delägaren och dennes närstående.

Förslag avseende kvalifikationsreglerna

I flera av gällande regler gäller tidsgränser på fem år. Till exempel att delägare eller närstående ska ha varit verksam i betydande omfattning under beskattningsåret eller något av de fem föregående åren. Dagens tidsgränser föreslås sänkas med ett år, till beskattningsåret och de fyra föregående beskattningsåren.

Utredningen föreslår också att det utomstående ägandet (30 procent) som utvecklats genom praxis ska lagregleras i utomståenderegeln.

Utredningen föreslår en snävare närståendekrets som innebär att syskonkretsen, det vill säga syskon, syskons make och syskons barn, inte räknas som närstående. Det är endast närståendebegreppet enligt fåmansbolagsbeskattningen som ändras och inte den generella definitionen i 2 kap. 22 § IL.

Nytt uppgiftslämnande

För att möjliggöra en automatiserad skatteberäkning utökas skyldigheten för fåmansföretag att lämna kontrolluppgifter. Enligt förslaget ska fåmansföretag varje år lämna kontrolluppgift för fysiska personer och dödsbon om antalet andelar som de äger vid beskattningsårets ingång, hur stor del av det totala antalet andelar i företaget som de äger och förändringar av andelsinnehavet under beskattningsåret. Förslaget medför i praktiken att det införs ett register för aktieägare i fåmansföretag, vilket inte finns idag.

Vidare ska delägarna årligen lämna blankett K10 oavsett om de har erhållit utdelning eller sålt andelarna.

Srf konsulternas remissvar

De förslag som presenteras i utredningen är enligt Srf konsulternas förbund ett steg i rätt riktning för att förenkla reglerna för fåmansföretag.

Srf konsulterna är positiva till att kapitalandelskravet slopas, vilket gynnar aktieägare med små innehav, till exempel anställda med personaloptioner. Även slopandet av lönekravet är en positiv förenkling för många delägare.

Sammantaget är Srf konsulterna är över lag positiva till förslagen i remissen, men lämnar bland annat följande synpunkter.

Utifrån det uppdrag som utredningen har haft, vilket bland annat var att förenkla reglerna så att de kan automatiseras och skapa goda villkor för små och växande företag, anser Srf konsulterna att förslagen som lämnas i denna del av utredningen är väl avvägda. Däremot är vår uppfattning att enskilda delägare kan uppleva att de föreslagna reglerna i vissa situationer inte är lika förmånliga som de nuvarande.

Srf konsulterna anser att det finns goda förutsättningar för Skatteverket att kunna fastställa det sparade utdelningsutrymmet och föreslår att frågan utreds.

Läs hela remissvaret här

Se remissinstanser


Lena Lind
Förbundsdirektör och VD

Therése Allard 
Skattejurist

Mats Brockert  
Skatteexpert

Tillbaka till övriga remisser