Remisslänk: Remiss 2024-09-10
Finansdepartementet
Effektivare kontrollmöjligheter i systemen för rot, rut, grön teknik och personalliggare
I utredningen presenteras lagförslag som har till syfte att minska fusk och arbetslivskriminalitet både när det gäller regelverken om skattereduktioner för rot och rut respektive grön teknik samt personalliggare. Förslagen ger Skatteverket bättre möjligheter att kontrollera företag inom dessa branscher.
Förslag avseende skattereduktioner för rot och rut respektive grön teknik
När det gäller förslagen som presenteras avseende skattereduktioner för rot och rut respektive grön teknik föreslås bland annat att en begäran om utbetalning ska innehålla uppgifter om huruvida underentreprenörer eller bemanningsföretag har eller inte har anlitats för det hushållsarbete eller den installation av grön teknik som begäran avser. Några uppgifter om vilket eller vilka företag som har anlitats eller i vilken omfattning det har skett ska däremot inte anges. Vidare föreslås att en begäran om utbetalning uppgifterna ska lämnas på heder och samvete för att inskärpa vikten av att de uppgifter som lämnas i en begäran ska vara fullständiga och sanningsenliga. Slutligen föreslås att Skatteverket ska kunna hämta in uppgifter från tredje man för att kunna säkerställa att de uppgifter som har lämnats i med begäran om utbetalning är korrekta.
Srf konsulterna har inga synpunkter på förslaget i denna del.
Förslag avseende personalliggare
Skyldighet att föra personalliggare gäller för den som bedriver restaurangverksamhet, fordonsserviceverksamhet, livsmedels- och tobaksgrossistverksamhet, kropps- och skönhetsvårdsverksamhet, tvätteriverksamhet och inom byggbranschen.
Utredningen föreslår bland annat att elektroniska personalliggare ska föras av samtliga verksamheter som omfattas av bestämmelserna om personalliggare. I enskilda fall får Skatteverket medge undantag från skyldigheten att föra elektronisk personalliggare om skyldigheten anses vara oskälig. Så kan vara fallet när det inte är möjligt på grund av tekniska orsaker. I dessa fall ska personalliggaren föras manuellt. Vidare får Skatteverket utökade möjligheter att föreskriva om hur den elektroniska informationen ska kunna överföras till Skatteverket vid kontroll. Förslaget innehåller en möjlighet för Skatteverket att begära att informationen som finns i den elektroniska personalliggaren ska överföras till Skatteverket.
Vidare föreslås att kontrollavgifter som kan tas om reglerna om personalliggare inte följs kopplas till prisbasbeloppet. Det innebär att kontrollavgiften som kan tas ut vid varje kontrolltillfälle som enligt nuvarande lagstiftning uppgår till 12 500 kronor föreslås till 25 procent av prisbasbeloppet. Kontrollavgiften om en person inte är dokumenterad i personalliggaren som idag uppgår till 2 500 kronor förslås till 5 procent av prisbasbeloppet.
När det gäller de förslag som presenteras avseende personalliggare har Srf konsulterna framfört en rad synpunkter. Srf konsulterna anser att möjligheten för mindre företag att få undantag från skyldigheten att föra elektronisk personalliggare bör vara större. För dessa företag är den en ökad kostnad. Dessa företag skulle i stället föra en manuell personalliggare. Srf konsulterna anser vidare att det är olämpligt att knyta kontrollavgifterna för personalliggare till prisbasbeloppet då inga andra sanktionsavgifter i skatteförfarandelagen är indexerad på det sättet.
Läs hela Srf konsulternas remissvar här.