Viktiga frågor om GDPR

Den 25 maj 2018 börjar EUs dataskyddsförordning GDPR, General Data Protection Regulation för behandling av personuppgifter att gälla. GPDR kommer att stå under tillsyn av Integritetsskyddsmyndigheten. 

I verksamheten på en byrå hanteras personuppgifter i anknytning till kundföretagen och GDPR genererar många nya frågor, så vad gäller egentligen och vad måste göras?

Allmänt om GDPR

FAQ  
FAQ: 1. Varför GDPR?  
FAQ: 2. Hur ska byrån tillämpa GDPR-arbetet och vad måste byrån göra?  
FAQ: 3. Vad är ett personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 4. Vem ansvarar för behandlingen av personuppgifterna?  
FAQ: 5. Påverkar GDPR andra svenska lagar?  
FAQ: 6. Vad är en personuppgift?  
FAQ: 7. Vad krävs för att få hantera personuppgifter?  
FAQ: 8. Vad är data?  
FAQ: 9. Vad är dataskydd)  
FAQ: 10. Vad innebär behandlas?   
FAQ: 11. Vad kan konsekvensen bli om GDPR inte efterlevs?  

Vanliga frågor från våra medlemmar

FAQ  
FAQ: 1. Är det nödvändigt att få ett underskrivet personppgiftsbiträdesavtal med alla kunder?  
FAQ: 2. Kan det räcka med ett utskick där vi hänvisar till information på hemsidan?  
FAQ: 3. Gäller GDPR bara kunder där vi hanterar personuppgifter t.ex löneuppdrag?  
FAQ: 4. Vad händer med de kunder som inte skickar in ett undertecknat personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 5. Vad gäller för kunder vi har som har privatkunder med ROT-avdrag. Kan fakturorna skickas med e-post i fortsättningen?  
FAQ: 6. Vad gäller egentligen för utskick av lönebesked via e-post?  
 
12
maj
12 maj

Punktskattedeklaration (mindre företag)

Sista dagen att lämna punktskattedeklaration för perioden mars 2024. Detta gäller om företaget har ett beskattningsunderlag för moms under 40 miljoner kr.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender