Digital redovisningsmiljö
Redovisningsmiljön förändras i snabb takt och digitaliseringen ger många möjligheter. Det väcker ett antal viktiga frågeställningar som Srf konsulterna har identifierat för både redovisningsbyråerna och deras kunder.
Grunden för vad som ska sparas och i vilken form uppgifter ska sparas i finns i bokföringslagen (BFL). Även andra regelverk påverkar hur informationen får behandlas och lagras i den digitala miljön, till exempel reglerna kring personuppgifter via GDPR och lagstiftningen kring penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vanliga frågeställningar
Den snabba utvecklingen skapar konkreta frågor avseende hur den digitala redovisningsmiljön fungerar inom ramen för gällande regelverk. Frågorna rör inte bara kundföretagen, utan även redovisningskonsulter, revisorer och kvalitetsrådgivare som ska göra kontroller av att lagar och regler följs. Även programvaruföretagen berörs av dessa frågeställningar, eftersom de vill leverera en lösning som följer lagar och normer. Det innebär att behovet ökar av kunskap om den ”digitala juridiken” för att utnyttja möjligheterna utan att bryta mot reglerna.
Exempel på områden som väcker frågeställningar är:
- E-fakturor
- Skanninglösningar
- Appar för att fotografera kvitton
- Molnbaserade redovisningssystem
- Automatiska avstämningar av konton
- Lärande system med förslag till kontering
- API för att läsa information direkt inne i filer
- Matchning mot jämförelsevärden för att indikera avvikelser
FAQ – Frågor och svar om den digitala redovisningsmiljön
Alla frågeställningar har inte enkla och entydiga svar, och dessutom påverkas de av den pågående utvecklingen inom både teknik och regelverk. Syftet med nedanstående frågor och svar är därför främst att ge en övergripande bild av olika frågeställningar och de svar som normalt är tillämpliga.