Svar: 2023-12-20
Remisslänk: Remiss 2023-09-27
Finansdepartementet


Dnr: Fi2023/02573

Europeiska kommissionens förslag till rådets direktiv om ett gemensamt ramverk för företagsbeskattning i Europa (Business in Europe: Framework för income taxation, BEFIT)

Förslaget innebär att ett gemensamt skatteunderlag ska beräknas för en koncern som har verksamhet inom EU. Det gemensamma skatteunderlaget ska beräknas med utgångspunkt i det bokförda resultatet med skattemässiga justeringar enligt direktivet. Direktivet innehåller även materiella bestämmelser som ska beaktas när det beskattningsbara resultatet för koncernen fastställs. Den sammanslagna skattebasen föreslås sedan fördelas mellan de olika koncernenheter som ingår i koncernen. Fördelningen mellan dessa enheter beslutas genom ett team på EU-nivå som beslutar om beskattningsunderlaget. Teamet består av personal från skattemyndigheter från de medlemsländer som koncernen har enheter i. Koncernenheterna ska sedan beskattas för sin del av skatteresultatet i respektive medlemsstat.

Av förslaget framgår att reglerna skulle möjliggöra gränsöverskridande förlustutjämningar och det skulle även vara lättare för företagen att följa reglerna för internprissättning.

Förslaget innehåller även administrativa regler om vad deklarationen för det gemensamma beskattningsunderlaget ska innehålla och hur den ska lämnas samt regler om revision och andra förfaranderegler.

Reglerna föreslås gälla koncerner som är verksamma inom EU och som har en årlig omsättning på 750 miljoner euro, men föreslås även kunna tillämpas frivilligt av mindre koncerner.

Förslaget innebär alltså ett beskattningssystem på EU-nivå men där även nationella beskattningsregler ska beaktas.

Remissvar

Srf konsulterna har beretts tillfälle att lämna synpunkter på förslaget till rådets direktiv. Srf konsulterna har valt att svara på remissen på ett generellt plan och lämnar inga synpunkter på enskilda artiklar i direktivet.

Srf konsulterna ställer sig positiva till syftet med direktivet som bland annat är att förenkla och minska de administrativa kostnaderna för företagen. Däremot ställer sig Srf konsulterna mycket tveksamma till om syftet uppnås genom det föreslagna regelverket.

Reglerna som presenteras i förslaget till direktiv är mycket komplexa. Det är svårt att förutse hur detta regelverk förhåller sig till de svenska skattereglerna och vilka konsekvenser förslaget skulle kunna komma att få. Den ökande komplexiteten ska inte underskattas och inte heller de kostnader en sådan ingripande förändring innebär för de berörda företagen. Reglerna innebär även en ökad administrativ börda för nationella skattemyndigheter. Srf konsulterna har svårt att se hur själva beskattningsprocessen med BEFIT-team med medlemmar från respektive medlemsland där företagen är belägna ska fungera i praktiken. Samarbeten inom beskattningsområdet tar idag lång tid och genom de föreslagna reglerna ska beskattningsbesluten vara fattade inom en viss tidsgräns. Srf konsulterna ställer sig tveksamma till en sådan beslutsprocess.

Utgångspunkten för att bestämma det beskattningsbara resultatet för BEFIT-gruppen är redovisningsreglerna enligt nationella redovisningsregler eller enligt IFRS. Syftet med redovisningsreglerna är ett annat än det syfte som skattereglerna har. Enligt Srf konsulternas uppfattning vore det därför inte lämpligt att lägga redovisningsreglerna till grund för skattebasen. Vidare föreslås att justeringar dels ska göras på koncernnivå enligt direktivet, dels enligt de nationella reglerna. Enligt Srf konsulternas uppfattning skapas ett komplext regelverk.

Genom de föreslagna reglerna uppfattar Srf konsulterna att Sveriges rådighet över den svenska skattebasen minskar. I ett skattesystem är skattebasen och skattesatsen avhängiga varandra och harmoniserar. Genom det föreslagna reglerna minskar harmonin inom det svenska skattesystemet.

Reglerna skulle även vara frivilliga för mindre koncerner att tillämpa. Srf konsulterna uppfattar reglerna som komplexa och tror inte att det är lämpligt att mindre koncerner tillämpar detta regelverk. Det är svårt för dessa företag att överblicka vilka konsekvenser det får för beskattningen av koncernens enheter. Den administrativa kostnaden för företagen skulle öka utan att motsvarande positiva effekt uppnås.

Sammanfattningsvis anser Srf konsulterna att det är svårt utifrån det material som presenteras i remissen att bilda sig en uppfattning om fördelarna med förslaget överväger de nackdelar som reglerna innebär. Det behövs en djupare analys och förståelse för företagens situation som även inkluderar verksamheter i tredje land. Frågan kvarstår om det blir så mycket enklare för de enskilda företagen att dessa positiva effekter överväger den ökade administrativa bördan för skattemyndigheter och även det nationella intresset att bestämma över skattebasen. Även den ökande administrativa bördan för de enskilda företagen ska beaktas i sammanhanget. Srf konsulterna ställer sig ytterst tveksamma till det föreslagna regelverket.

Tillbaka till övriga remisser
 
30
apr
30 apr

Moms på OSS

Företag anslutna till importordningen genom OSS – One Stop Shop ska ha betalat momsen enligt OSS-deklarationen.  

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender