Remisslänk: Remiss
Skatte- och tullavdelningen
103 33 STOCKHOLM
Förändrade skatteregler för delägare i fåmansföretag såvitt avser avsnitt 5.2, 5.3, 5.7 och 5.8
Fi2016/03965/S1
Srf konsulternas förbund har beretts tillfälle att lämna synpunkter på promemorian Utkast till lagrådsremiss Förändrade skatteregler för delägare i fåmansföretag såvitt avser avsnitt 5.2, 5.3, 5.7 och 5.8.
Remissvar
5.2 Beräkning av det lönebaserade utrymmet begränsas
Srf konsulternas förbund avstyrker regeringens förslag om att införa en trappa med tre nivåer för beräkning av det lönebaserade utrymmet. Förslaget leder till att 3:12 regelverket blir mer komplicerat och försvårar förståelsen och tillämpningen av reglerna.
På sidan 37 i utkast till lagrådsremiss skriver regeringen:
”3:12 regelverket är i flera avseende komplicerat och det är därför viktigt att, när det är möjligt, utnyttja det utrymme för förenkling som finns”.
Srf konsulternas förbund anser att av förenklingsskäl bör en trappa för beräkning av det lönebaserade utrymmet inte bestå av fler än två nivåer. Enligt Srf konsulternas förbund bör därför det lönebaserade utrymmet beräknas för respektive andelsägare till summan av
– 25 procent av andelsägarens löneunderlag som inte överstiger 60 inkomstbasbelopp, och
– 40 procent av andelsägarens löneunderlag som överstiger 60 inkomstbasbelopp.
5.3 Möjligheterna för delägare med små andelsinnehav att beräkna ett lönebaserat utrymme förändras
Srf konsulternas förbund tillstyrker regeringens förslag om att det nuvarande kravet på att en delägare ska äga en andel i företaget som motsvarar minst fyra procent av kapitalet i företaget för att få beräkna ett lönebaserat utrymme tas bort.
Srf konsulternas förbund tillstyrker regeringens förslag om att för de delägare som äger mindre än fyra procent av kapitalet i företaget begränsas det lönebaserade utrymmet till att uppgå till högst 25 procent av den egna eller någon närståendes kontanta ersättning från företaget och dess dotterföretag under året före beskattningsåret.
Srf konsulternas förbund delar regeringens uppfattning om att efter de förändringar som föreslås finns det inte längre något behov av ett generellt tak för det lönebaserade utrymmet. Srf konsulternas förbund tillstyrker därför att taket tas bort.
5.7 Uppräkning av sparat utdelningsutrymme begränsas
Srf konsulternas förbund avstyrker regeringens förslag om att uppräkningen av sparat utdelningsutrymme sänks från statslåneräntan ökad med tre procentenheter till statslåneräntan ökad med två procentenheter.
För låg uppräkning kan medföra att pengar plockas ut i för hög grad för att förräntas utanför företaget. Det försvagar soliditeten och finansieringsförmågan för de mindre företagen, och blir därmed tillväxthämmande.
Srf konsulternas förbund anser att uppräkningen av sparat utdelningsutrymme ska behållas oförändrad på den nivå som gäller idag, det vill säga statslåneräntan ökad med tre procentenheter.
5.8 Ett gemensamt takbelopp för utdelning och kapitalvinst införs
Srf konsulternas förbund tillstyrker delvis regeringens förslag om att det införs ett gemensamt takbelopp för kapitalvinster och utdelningar, men taket bör inte sättas högre än 100 inkomstbasbelopp.
Utredningen om översyn av 3:12 reglerna föreslog i sitt betänkande att ett gemensamt takbelopp skulle uppgå till 100 inkomstbasbelopp. Regeringen anser att det finns skäl att höja nivån till 120 inkomstbasbelopp. Men regeringen har valt att i sitt utkast till lagrådsremiss inte redovisa vilka dessa skäl är.
Srf konsulternas förbund har i tidigare remissvar tillstyrkt utredningens förslag om ett tak som uppgår till 100 inkomstbasbelopp och vidhåller därför att ett tak inte bör sättas högre än den nivån.
5.11 Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Regeringen återger på sidan 47 i utkast till lagrådsremiss Srf konsulternas förbunds förlag om att övergångsbestämmelserna bör kompletteras i fråga om ägarskiften mellan närstående så att även äldre delägare som redan slutat arbeta och därmed inte uppfyller verksamhetskravet kan tillämpa de nya bestämmelserna.
Av vårt tidigare remissvar framgår att detta förslag avser de delägare som på grund av de regler som gäller för närvarande valt att inte genomföra något generationsskifte. Den äldre generationen har behållit företaget, men slutat arbeta. Man har alltså varken påbörjat eller avslutat ett generationsskifte.
Det överensstämmer därför inte med vårt förslag när regeringen på sidan 48 skriver att:
”Det saknas enligt regeringens mening skäl att, som Srf Konsulterna föreslår, bestämmelserna ska gälla ägarskiften som har ägt rum före ikraftträdandet”. Denna kommentar bör därför ändras.