Svar: 2023-12-20
Remisslänk: Remiss 2023-09-27
Finansdepartementet


Dnr: Fi2023/02570

Kommissionens förslag till rådets direktiv om att inrätta ett system där hemviststatens skatteregler tillämpas för mikro-, små och medelstora företag, och ändring av Direktiv 2011/16/EU

Förslaget innebär att berörda företag ska kunna välja om ett fast driftställe i en annan medlemsstat ska beskattas enligt skattereglerna i den stat där företaget hör hemma eller enligt reglerna i den stat där driftstället är beläget. Det skulle innebära två parallella beskattningssystem som företaget kan välja mellan. Valet skulle vara frivilligt och skulle kunna tillämpas efter ansökan hos skattemyndigheten. Förslaget avser bara statlig inkomstskatt för svenskt vidkommande.

Förslaget innebär att företaget bara behöver lämna en deklaration till skattemyndigheten i det land där företaget är beläget. Deklarationen ska även innehålla uppgifter om resultatet för det fasta driftstället beräknat enligt skattereglerna i hemviststaten. Skatten på driftställets resultat ska dock tas ut med den skattesats som gäller i den stat där det fasta driftstället är beläget. Skattemyndigheten i hemviststaten sköter kontakterna med skattemyndigheten i den stat där det fasta driftstället är beläget. Skatten ska föras över av skattemyndigheten i hemviststaten till den stat där det fasta driftstället är beläget.

Reglerna ska vara frivilliga för företagen och de företag som föreslås omfattas av de föreslagna reglerna är mikroföretag samt små och medelstora företag enligt de gränsvärden som finns i redovisningsdirektivet. Det innebär att företag som på balansdagen inte överskrider gränsvärdena i åtminstone två av följande tre kriterier: a) 20 miljoner EUR i balansomslutning, b) 40 miljoner EUR i omsättning, och c) 250 anställda i genomsnitt under räkenskapsåret kommer att kunna tillämpa de föreslagna reglerna. Exempel på företagsformer som omfattas är aktiebolag, ekonomiska föreningar, försäkringsaktiebolag och handelsbolag.

Remissvar

Srf konsulterna har beretts tillfälle att lämna synpunkter på förslaget till rådets direktiv. Srf konsulterna svara på förslaget till direktiv på ett generellt plan utan att lämna synpunkter på enskilda artiklar i förslaget.

Srf konsulterna ser positivt till syftet med det föreslagna direktivet – dvs. att förenkla för mikroföretag och små och medelstora företag som bedriver eller vill bedriva verksamhet i andra länder. Däremot ställer sig Srf konsulterna tveksamma till om de föreslagna reglerna i tillräcklig utsträckning kommer att medföra att den önskade effekten uppnås.

Det är svårt att bedöma hur effektivt de föreslagna reglerna kommer att bli när det gäller att minska den administrativa bördan för den föreslagna företagsgruppen. Det som avses är en fördelning av inkomstskatten mellan de länder som företaget är verksamt i. Ett företag som bedriver verksamhet i ett annat land har även andra beskattningssituationer som medför att företaget behöver sätta sig in i det landets regler även om de kan vara harmoniserade till viss del, t.ex. sociala avgifter för de anställda, punktskatter och mervärdesskatt. Dessa beskattningssituationer behöver företaget ändå hantera i det land där det fasta driftstället är beläget. Företagen som har en filial i ett annat land är i de flesta fall bokföringsskyldiga för den verksamhet som bedrivs i det landet och behöver av den anledningen redan hjälp av konsulter i det landet för att fullgöra sina skyldigheter där. Frågan är om de föreslagna reglerna innebär en så stor förenkling för företag som bedriver verksamhet i andra länder i förhållande till den ökade regelkomplexitet som de föreslagna reglerna ändå innebär.

De föreslagna reglerna innebär också att två parallella skattesystem skulle råda för företag med fasta driftställen. Företaget behöver ändock ta ställning till vilka konsekvenser respektive system innebär för företagets beskattning innan det gör sitt val av beskattningssystem.

Vidare är det svårt att förutse om de föreslagna reglerna kommer att få några effekter för bokföringsskyldigheten för filialer som bedriver verksamhet i Sverige. Det skulle kunna påverka svenska myndigheters möjlighet att granska bokföring och skattskyldighet. Vi uppfattar inte heller att frågan om och vilka effekter det föreslagna systemet kan få på skatteundandragande och annan ekonomisk brottslighet har utretts i tillräckligt stor utsträckning.

Sammanfattningsvis är en nations skattesystem just ett system där skattebas och skattesats är avhängda varandra och harmoniserar. Genom de föreslagna reglerna skulle det beskattningsbara resultatet/skattebasen för ett fast driftställe i Sverige bestämmas av ett annat lands nationella lagstiftning och de avvägningar som det landet har gjort i sin lagstiftning. Det skulle innebära att harmonin i det svenska skattesystemet rubbas. Systemet skulle också innebära att skattebasen kom att bestämmas av ett annat lands skattemyndighet. Innan ett sådant system införs bör man noga överväga konsekvenserna av reglerna. Den önskade effekten med de föreslagna reglerna ska också ställas mot den ökade börda som reglerna innebär för medlemsländernas skattemyndigheter.

Tillbaka till övriga remisser
 
30
apr
30 apr

Moms på OSS

Företag anslutna till importordningen genom OSS – One Stop Shop ska ha betalat momsen enligt OSS-deklarationen.  

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender