Remisslänk: Remiss 2016-04-14
Omsättningsgräns för mervärdesskatt
Fi2016/01205/S2
Inför budgetpropositionen för 2017 är det angeläget att skatteförslag kan förberedas genom remittering och granskning av Lagrådet. Om förslagen kommer att presenteras i budgetpropositionen för 2017, och med vilken utformning, blir beroende av de överläggningar som förs i det slutliga arbetet med budgetpropositionen.
Remissvar:
Srf konsulterna är i grunden positiv till förslaget om skattebefrielse för beskattningsbara personer med liten omsättning. Srf konsulterna kan dock notera att det finns en antal komplicerade inslag i regelverket som kan vara svåra att förstå och tillämpa för denna kategori av företag. Eftersom förslaget som helhet leder till en stark förenkling är det också lätt att överskatta enkelheten och därigenom helt oförstående göra fel. Det finns därför en överhängande risk att antalet ofrivilliga fel kan öka. Enligt Srf konsulterna är risken så stor att det finns anledning att se över reglerna om skattetillägg.
Ett fel som uppenbarligen kommer inträffa är att företaget inte förstår att redovisa moms på transaktioner som omfattas av omvänd skattskyldighet. Det är ett fel som görs redan idag och det kommer sannolikt att öka i och med regler om skattebefrielse.
Den kategori av företag som kan omfattas av reglerna har normalt liten eller obefintlig kontroll över den löpande verksamheten. Antalet transaktioner är mycket begränsade och bokföringen sker ofta i ett dagboksblad som kan hämtas på Bokföringsnämndens webbplats. Enligt BFNAR 2013:2 är det för denna kategori av företag också förenligt med god redovisningssed att senarelägga bokföringen. Det kan innebära företaget kan kommer över omsättningsgränsen för att debitera moms utan att detta upptäcks långt efter att omsättningsgränsen överskridits och skattskyldigheten inträtt.
För att undvika att en förändring av redovisningsskyldigheten inträder under löpande år bör det införas en tröghetsregel som innebär att en högre omsättningsgräns måste passeras för att skatteskyldigheten ska förändras under det aktuella året. Om t.ex. ett skattebefriat företag uppnår en omsättning som överstiger 30 000 kr under år 1, men inte en övre gräns på t.ex. 60 000 kr, inträder redovisningsskyldigheten för omsättningar från och med den 1 januari år 2. Bara om omsättningen överstiger den högre gränsen 60 000 kr uppkommer skattskyldighet och redovisningsskyldighet under löpande år. För att återgå till att vara skattebefriad bör det därefter krävas att omsättningen understiger 30 000 kr under ett helt år. Ansökan om skattebefrielsen kan begäras för omsättningar efterföljande år. En sådan regel bör förenkla tillämpningen i flera avseenden och minska risken för ofrivilliga fel.
Reglerna om jämkning innehåller komplicerade inslag både vad avser beskattning och redovisning. Om regler om skattebefrielse införs finns det därför risk att det kan leda till administrativa problem och risk för ofrivilliga fel. Enligt förslaget ska jämkning ske vid ett enda tillfälle och avse återstoden av korrigeringstiden vid övergång från beskattning till befrielse. Vid det motsatta förhållandet ska däremot att jämkning ska ske genom årlig jämkning. Enligt Srf konsulterna torde det vara enklare att även vid dessa förhållanden jämka vid ett tillfälle. En förenkling uppkommer inte bara vid beskattningen utan även vid redovisningen.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis tillstyrker Srf konsulterna förslaget. Dock bör reglerna om skattetillägg ses över. Till exempel bör skattetillägg inte tas ut om det utifrån lämnade uppgifter och tillgängligt kontrollmaterial framstår som klart för Skatteverket att det föreligger en oriktig uppgift. Idag tas skattetillägg ut med en lägre procentsats.
Enligt Srf konsulterna bör även frågan om ytterligare förenklingar av regelverket analyseras för att eventuell kunna minska antalet fallgropar som mindre företag kan hamna i.
Srf konsulternas förbund
Tillbaka till övriga remisser