Svar: 2015-05-29
Remisslänk: Remiss 2015-03-30
Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen

Punktskatt – redovisningskyldighetens inträde

Fi2014/4142

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Skatteverkets promemoria Punktskatt – Redovisningsskyldighetens inträde.

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, är den ledande branschorganisationen för redovisningskonsulter och lönekonsulter.

SRF grundades 1936 och driver en fortlöpande branschutveckling samt kvalitets- och kompetenshöjning av medlemmarna.

SRF bedriver också en omfattande informations- och utbildningsverksamhet.

Förbundet har cirka 6 000 medlemmar varav cirka 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter. Från 2014 auktoriserar SRF även lönekonsulter.

SRFs Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela landet.

Auktorisationen är en kvalitetsstämpel som borgar för trygghet, kompetens och förtroende. Genom auktorisationen skapas ett tydligt utbud av kvalitetssäkrade redovisnings- och lönetjänster till nytta för svenska företag.

Läs mer på www.srfkonsult.se

Remissvar:

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF har i princip inget att invända mot den förändring av redovisningsskyldigheten inträde för punktskatter som Skatteverket föreslår i promemorian. SRF anser däremot att det bör säkerställas att förslaget inte innebär att företag blir drabbade av en ökad administrativ börda på grund av att redovisningsskyldigheten för punktskatt inträder en annan period än då den grundande händelsen enligt god redovisningssed behöver bokföras.

Motivering

Skatteverkets förslag innebär att redovisningsskyldigheten för punktskatter som redovisas i punktskattedeklaration alltid ska inträda samtidigt som skattskyldigheten. Därmed slopas kopplingen mellan punktskatteredovisningen och affärsredovisningen.

Ett slopande mellan punktskatteredovisningen och affärsredovisningen kan leda till en ökad administrativ börda för vissa företag. Detta då inte underlaget för punktskatteredovisningen på ett enkelt sätt kan tas fram från affärsredovisningen.

I avsnitt fyra i promemorian framförs bland annat problem med begreppet affärshändelse, begreppsförvirring i 26 kap. 23 § skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL, samt tidpunkten för redovisning enligt god redovisningssed. Skatteverket kommer i sin tolkning av formuleringen ”händelser som inte föranleder någon bokföringsåtgärd” fram till att nämnd paragraf är heltäckande. Skatteverket synes ändå komma fram till att det skapas svårigheter i och med att det är svårt att bedöma om den skattskyldighetsgrundande händelsen ryms inom begreppet affärshändelse och att tidpunkten för när redovisning borde göras enligt god redovisningssed inte är statisk. SRF delar i dessa delar inte fullt ut Skatteverkets bedömningar.

Det finns även beskrivningar i avsnitt tre i promemorian som SRF inte fullt ut delar. Till exempel bör beskrivningen i avsnitt 3.2 stycke tre ses över vad gäller hänvisningarna till BFNAR 2013:2 Bokföring. Promemorian sammanfattar kommentarer till olika punkter på ett sätt som inte framstår som helt korrekt.

SRF har svårt att överblicka om Skatteverkets förslag till lagändring leder till en ökad administrativ börda för företagen. Vår bedömning är att vad gäller händelser som inte är affärshändelser i bokföringslagens mening sker ingen förändring avseende skattskyldighetens inträde, varför ändringen synes onödig.

Å andra sidan kan anföras att SFL blir enklare att tolka med den föreslagna ändringen, varför den ändå kan genomföras. SRF har däremot svårt att överblicka om skattskyldighetens inträde för händelser som faktiskt är affärshändelser enligt bokföringslagen enligt förslaget kan komma att infalla i en tidigare period än då bokföringsskyldigheten infaller. Så skulle kunna vara fallet om en faktura skickas för en skattskyldiggrundande händelse.

Skatteverket lyfter i promemorian fram att skatten på annonser och reklam skiljer sig i någon mån från övriga skatter. Med den föreslagna regeländringen kan skattskyldigheten inträda innan beskattningsunderlaget är känt.

Men med beaktande av, skriver Skatteverket, att såväl riksdag som regering vid upprepade tillfällen har uttalat en politisk vilja att avskaffa reklamskatten, avstår Skatteverket från att lägga fram förslag om avvikande bestämmelser avseende redovisningsskyldighetens inträde för just reklamskatt.

SRF förutsätter därför att regering och riksdag nu tar tillfället i akt och avskaffar reklamskatten.

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF

Tillbaka till övriga remisser