Remisslänk: Remiss 2013-10-09
Skatteverkets förslag till föreskrifter och allmänna råd med anledning av lagändringar gällande kassaregister
Dnr: 131 579883-13/111, 131 580546-13/111, 131 579922-13/111, 131 579936-13/111
samt 131 579947-13/111
Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF, har beretts tillfälle att lämna synpunkter Skatteverkets förslag till föreskrifter och allmänna råd med anledning av lagändringar gällande kassaregister.
Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF
SRF är Sveriges ledande och största branschorganisation för redovisningskonsulter med cirka 6 000 medlemmar varav drygt 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter. Konsulterna har som uppgift att stödja och hjälpa företagare med redovisnings- och skattefrågor, och att fungera som rådgivare i de dagliga frågor som finns i företagarens näringsverksamhet. SRF:s Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela Sverige.
SRF arbetar med att aktivt öka kvaliteten på rådgivningen inom näringslivet i allmänhet och i branschen i synnerhet. Detta sker bland annat genom att SRF finns representerade i Bokfö-ringsnämnden och även deltar aktivt som remissinstans för olika myndighetsorgan inom för SRF angelägna och berörda områden.
Från och med 2006 har SRF även infört en ny kvalitetsnorm för branschen genom möjligheten att bli ”Auktoriserad Redovisningskonsult” som ett sätt att öka kompetensen och kvaliteten i branschen och hos våra medlemmar.
Mer information kan erhållas på hemsidan www.srfkonsult.se.
Remissvar:
Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF, har inget att invända mot innehållet i de tre föreskrifter och två allmänna råd som remissen omfattar.
Kommentar:
Men SRF saknar tydliga råd från Skatteverkets sida hur en torg- och marknadshandlare ska dokumentera sin försäljning när ett kassaregister inte fungerar på grund av omständigheter de själva inte råder över.
Skatteverket har aktivt engagerat sig i att även torg- och marknadshandlare ska omfattas av kassare-gisterlagen. Bland annat genom att sammanställa en promemoria 2012-03-01 ”Förbättrad konkurrens på lika villkor i kontantbranschen” och en hemställan om lagändring med hänvisning till den promemorian.
SRF anser därför att Skatteverket ska ta ansvar för en rättssäker tillämpning av de verktyg man nu fått sig tilldelade av riksdagen gentemot torg- och marknadshandlarna.
Det går inte bortse från det faktum att många torg- och marknadshandlare bedriver sin verksamhet under speciella förhållanden även om det givetvis finns sådana handlare som arbetar under ”förhållanden som endast marginellt skiljer sig från den stadigvarande handelns” som Skatteverket framhåller i sin promemoria.
Att bedriva handel i tillfälliga utomhusmiljöer innebär att väder och en osäker strömförsörjning kan medföra att kassaregister som uppfyller lagens krav under en kortare eller längre period inte fungerar på grund av omständigheter som torg- eller marknadshandlaren inte kan råda över.
Skatteverket måste därför ge tydliga instruktioner om hur torg- och marknadshandlarna ska agera i en sådan situation.
I den promemoria som är en del av Skatteverkets remiss 2013-10-09 står det på sid. 12:
”Om det på en marknadsplats med framdragen el skulle uppstå strömavbrott är det en omständighet som ligger utanför företagets kontroll. De möjligheter som företaget har att kunna fortsätta försäljningen utan att registrera i kassaregister och utan att bryta mot regelverket för kassaregister är kommenterat ovan”.
På sid. 11 skriver Skatteverket:
”Om ett driftsavbrott inträffar i ett kassaregister ska företaget enligt 19 § andra stycket SKVFS 2003:3 utan dröjsmål anmäla detta till Skatteverket. Bestämmelsen är kommenterad i avsnitt 5.18 i Skatte-verkets meddelande SKV M 2012:8. Där anges bl.a. att bestämmelsen har tillkommit för att Skatteverket ska få information om driftsavbrott, vilket är av betydelse i Skatteverkets kontrollverksamhet. Om ett företag råkar ut för driftsavbrott kan företaget fortsätta sin försäljning utan att komma i konflikt med kassaregisterkravet om företaget använder en s.k. kontantfaktura”.
Sedan kommer en viktig kommentar:
”När det gäller företag verksamma i den traditionella torg- och marknadshandeln är de praktiska möjligheterna att använda kontantfaktura vid driftsavbrott mycket begränsade. Om företaget väljer att fortsätta försäljningen bör detta dokumenteras på annat lämpligt sätt”.
Här måste Skatteverket ta sitt ansvar och ge tydliga anvisningar vad det är en torg- eller marknads-handlare ska göra för att kunna fortsätta sin försäljning utan att riskera att bli påförd en kontrollavgift. Att hänvisa till att försäljningen bör dokumenteras på annat lämpligt sätt, ger ingen vägledning.
Även en torg- eller marknadshandlare har rätt att i förväg få veta vad som krävs för att inte riskera att bli påförd kontrollavgift. Därför får denna viktiga fråga inte på detta sätt lämnas obesvarad av Skatte-verket.
Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF