Remisslänk: Remiss 2016-02-01
Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansering av terrorism
– fjärde penningtvättsdirektivet – samordning – ny penningtvättslag
ID-nummer: SOU 2016:8
Srf konsulternas förbund (tidigare Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF) har beretts tillfälle att lämna synpunkter på utredningen ”Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism – fjärde penningtvättsdirektivet – samordning – ny penningtvättslag .m.m.” (SOU 2016:8)
Remissvar:
Sammanfattning
Srf konsulternas förbund anser att det är angeläget att det sker en nationell och internationell samverkan och samordning av arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
För att få ett rationellt arbetssätt och rimlig nivå för svenska redovisningskonsulter vill Srf konsulternas förbund att följande områden förtydligas.
– Enligt lagförslag 4 kap. 1 § föreslås att granskningsskyldighet inträder vid observation av företagets allmänna aktivitet i stället för i samband med en specifik affärstransaktion. Ett förtydligande av lagen behövs.
– Enligt lagförslag 8 kap. 2 § punkt 3 föreslås att verksamhetsutövaren inrättar en oberoende granskningsfunktion för att granska de interna riktlinjer, kontroller och förfaranden som hanterar de risker för penningtvätt och finansiering av terrorism som finns i verksamheten. Visserligen ska verksamhetsutövarens storlek och natur beaktas, men ett förtydligande behövs att undantag finns för mindre företag.
Srf konsulternas förbund noterar följande utökade undantag från redovisningskonsultens tystnadsplikt.
– Lagförslag 4 kap. 10 § punkt 4. Ett undantag från tystnadsplikt vid överföring av information mellan personer i samma yrkes- eller verksamhetskategori för information som berör samma kund/transaktion.
I övrigt tillstyrker Srf konsulternas förbund de åtgärder som utredningen föreslår.
Motivering
Det är viktigt att samordning sker av åtgärder för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Åtgärderna ska gälla för både stora och små verksamhetsutövare. Srf konsulternas förbund har medlemmar som arbetar på redovisningsföretag med varierande storlek och de minsta redovisningsföretagen är företag på mikronivå. Det är därför nödvändigt att lagen och dess föreskrifter tar hänsyn till en varierad storlek av verksamhetsutövare.
Lagförslag 4 kap. 1 § om granskningsskyldighet vid aktivitet
Enligt föreslaget ska granskningsskyldighet inträda vid observation av företagets allmänna aktivitet i stället för i samband med en specifik affärstransaktion.
Enligt 3 kap. 1 § i den nuvarande penningtvättslagen är verksamhetsutövare skyldiga att granska transaktioner och att rapportera alla uppgifter om transaktioner som efter närmare analys kan tyda på penningtvätt eller finansiering av terrorism. Eftersom ordet aktivitet används i stället för transaktion i Fatf föreslår utredaren detta begrepp. I svenska språket har ordet aktivitet en vidare betydelse än transaktion. ”Aktivitet” kan därför leda till en utökad undersökningsplikt att analysera och rapportera kunders verksamhet, en revisionsnära arbetsinsats.
Eftersom redovisningskonsultens tjänster framför allt är inriktade på kundens utförda affärstransaktioner är det rimligt att penningtvättslagen innehåller tydliga regler om att en redovisningskonsult ska granska transaktioner och inte företagets allmänna aktivitet. Lagen behöver därför ett förtydligande om detta.
Lagförslag 8 kap. om inrättande av granskningsfunktion
En granskningsfunktion ska inrättas för att granska de interna riktlinjer, kontroller och förfaranden som hanterar de risker för penningtvätt och finansiering av terrorism som finns i verksamheten. Av 8 kap 2 § punkt 3 framgår att vid kravet på en granskningsfunktion ska verksamhetsutövaren storlek och natur beaktas. Sveriges verksamhetsutövare består till stor del av mindre företag och har därför en liten personalorganisation med begränsad funktion för internkontroll. Det är därför ogörligt att införa en fungerande granskningsfunktion. Ett förtydligande i lagtexten krävs därför att mindre företag ska undantas från kravet på en granskningsfunktion.
Lagförslag 4 kap. 10 § om undantag från tystnadsplikt
Utredningen föreslår i lagförslaget, 4 kap. 10 § punkt 4, att ett undantag införs gällande verksamhetsutövarens tystnadsplikt. Information om en viss kund och transaktion får ske till andra verksamhetsutövare som också har kontakt med kunden/transaktionen. Srf konsulterna anser att denna informationsöverföring är av värde för att motverka brottslighet.
Srf konsulternas förbund