AGI – Arbetsgivardeklaration på individnivå
Arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, lämnas varje månad för att redovisa löneutbetalningar och skatteavdrag per anställd.
Det gör det lättare för både arbetsgivare och anställda att följa upp och säkerställa att rätt belopp rapporteras och betalas till skattemyndigheten. Systemet ger även anställda en bättre översikt över sin skattesituation och gör det enklare för dem att se att informationen som rapporteras stämmer överens med deras faktiska inkomster och avdrag via Mina Sidor hos Skatteverket.
AGI ger även Skatteverket en mer detaljerad och uppdaterad bild av den anställdas inkomster och avdrag, möjliggör en mer exakt skatteuträkning och bidrar till att minska felaktigheter i skatteavdrag.
Arbetslöshetsförsäkringen
Från och med den 1 oktober 2025 träder en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Arbetslöshetsförsäkringen blir en inkomstbortfallsförsäkring. Det innebär att arbetslöshetsförsäkringens arbetsvillkor för rätt till arbetslöshetsersättning ska ersättas av ett inkomstvillkor som baseras på inkomstuppgifter rapporterade via AGI från Skatteverket, istället för som tidigare på arbetad tid.
Frånvarorapportering
Utifrån 2022 års skatteförfarandeutredning – åtgärder mot fusk och arbetslivskriminalitet som överlämnade den 30 augusti 2023 i ett delbetänkande till regeringen föreslogs att det i samband med rapportering av arbetsgivardeklaration ska inhämtas fler uppgifter. Fler uppgifter ska även samordnas mellan Skatteverket och andra myndigheter. Förändringarna föreslogs ske i två steg:
- Skatteverket ska kunna uppmärksamma mottagande myndighet om, när och hur en uppgift i beskattningsdatabasen har ändrats eller lagts till från och med den 1 juli 2024. Detta är genomfört.
- Förslaget innebar att vissa tidsrelaterade uppgifter ska lämnas i samband med rapportering av AGI. Det gäller föräldrapenning (FP) och tillfällig föräldrapenning (TFP) samt att underrätta Skatteverket om anställning av utlänningar. Dessa uppgifter ska enligt förslaget börja rapporteras från och med 1 januari 2025. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som har planerat beslutsdatum den 11 december 2024.
Artiklar från tidningenkonsulten.se
Samverkan gör AGI till vapen mot fusk 2024-02-12
Var är tjänstestället? (2023-01-18)
En svängig resa med avdrag (2022-11-29)
Reseavdraget förändras i grunden (2022-09-09)
Srf konsulterna tipsar i deklarationstider! (2022-05-03)
FAQ - Vanliga frågor och svar om arbetsgivardeklaration på individnivå
Hur ska arbetsgivardeklarationen rapporteras? | ||
Arbetsgivardeklaration på individnivå lämnas in på samma sätt som arbetsgivardeklarationen görs idag. Rapporteringen ska vara inne hos Skatteverket senast den 12 månaden efter att lönen har betalats ut. Arbetsgivaren rapporterar via Skatteverkets Mina Sidor. |
||
Vad händer med kontrolluppgiften till den anställde? | ||
Kontrolluppgifter som arbetsgivaren brukar skicka till den anställde behöver inte skickas ut när AGI har införts. Istället anses lönespecen visa tillräcklig information för att tillgodose uppgiftskraven på rapportering från arbetsgivaren till den anställde. Uppgifterna för arbetsgivardeklaration är redan idag en summering av de individuella underlagen. Den anställde kommer att ha tillgång till de uppgifter som arbetsgivaren har skickat in via Skatteverkets Mina Sidor. Srf Lönegrupp har tagit fram en standardlönespec där uppgifterna motsvarar begreppen som den anställde möter på Mina Sidor. |
||
Hur ska felaktiga utbetalningar hanteras? | ||
Rättelser hanteras på samma sätt som tidigare. Om det i en månad blir fel på en utbetald lön så är det fortfarande möjligt att justera arbetsgivardeklarationen fram till den 12 när den ska vara inrapporterad till Skatteverket. Sedan är det inte alltid så att det går att justera innevarande månad. Skatteverket har tagit fram en rättslig vägledning för rättningar. |
||
Vad är syftet med AGI? | ||
|
||
Hur kan det bli mindre administration när det blir fler uppgifter som ska med i arbetsgivardeklarationen? | ||
På grund av att kontrolluppgiftshanteringen, som är ett stort arbetsmoment, kommer att utgå så minskar administrationen. Dessutom så kommer lönearbetet kunna fördelas bättre under hela året istället för att det blir höga arbetstoppar när det finns som minst resurser att tillgå. Om många behöver hjälp med samma sak vid samma tillfälle så kan det bli resursbrist vilket kan bli mycket kostsamt. |
||
När infördes AGI? | ||
Införandet av AGI genomfördes i två steg. Den 1 juli 2018 genomfördes första steget i införandet av AGI och omfattade företag med minst 15 anställda i branscher med krav på personalliggare. Från och med januari 2019 lämnar alla arbetsgivare individuppgifter. |
||
Vad ska frånvarouppgifterna i AGI användas till? | ||
Frånvarouppgifter införs i Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) för att förbättra kontrollen och öka transparensen kring uttag av föräldrapenning. Med mer detaljerade uppgifter om frånvaro kan Försäkringskassan och andra myndigheter bättre kontrollera att utbetalningar är korrekta. |
||
Varför införs nya regler kring a-kassersättning? | ||
Den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring införs för att göra systemet mer rättvist och bättre anpassat till dagens arbetsmarknad. Genom att basera rätten till ersättning på arbetsinkomster snarare än arbetad tid blir systemet mer flexibelt och bättre lämpat för att inkludera personer med varierande anställningsformer, som deltidsarbete eller kortare anställningar. Syftet är även att minska risken för felaktiga utbetalningar och fusk, då inkomstuppgifter från Skatteverket används för att kontrollera kvalifikationen. Slutligen blir ersättningsnivåerna mer anpassade till individens medlemskapstid i a-kassan, vilket motiverar långsiktigt medlemskap och stärker tryggheten för dem som har kontinuerlig anknytning till arbetslivet. I april 2024 presenterade regeringen i en proposition förslaget att arbetslöshetsförsäkringen ska baseras på inkomster rapporterade via AGI. Arbetsgivardeklarationerna innehåller uppgifter om ersättning för arbete för majoriteten av de förvärvsarbetande. Om rätten till arbetslöshetsersättning baseras på inkomster som det finns uppgifter om i arbetsgivardeklarationerna, kan enskilda i många fall få möjlighet att förutse sitt försäkringsskydd. Lag (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring träder i kraft den 1 oktober 2025. |
||
Vad innebär inkomstbortfallsförsäkring? | ||
Kvalificeringen sker utifrån arbetsinkomster, och att längden på medlemskapet i a-kassan påverkar ersättningsnivån. Den period som underlagen för beräkning omfattar kallas ramtid. Inkomstvillkor, den lägsta inkomst som krävs för att man ska bli berättigad till a-kassa Personer som får beslut om arbetslöshetsersättning från och med oktober 2025 omfattas av de nya reglerna, medan de som redan har en pågående ersättningsperiod i oktober fortsätter enligt de nuvarande reglerna. |
||
Hur har Srf konsulterna agerat kring frånvarorapportering i AGI? | ||
Srf konsulterna har besvarat remissen “En utvecklad arbetsgivardeklaration” Läs Srf konsulternas remissvar här Framtagandet av remissvaret har varit i samarbete med Srf Lönsam och Srf Lönegrupp. Dialog har även pågått med såväl Skatteverket som Försäkringskassan. I juli 2024 kom lagrådsremissen och Skatteverket publicerade då ett förslag på teknisk lösning som sedan har reviderats efter dialog med Srf Lönsam. Inför väntat beslut har ett intensivt arbete pågått kring hantering av de uppgifter som Försäkringskassan behöver för att genomföra sitt uppdrag. Detta pågår fortfarande för att systemet ska vara på plats per den 1 januari 2025. |
||
Vad är arbetsställenummer och tjänsteställe? | ||
AGI innehåller två uppgifter som är kopplade till var den anställde arbetar.
Arbetsgivare med minst två arbetsställen ska redovisa arbetsställenummer i arbetsgivardeklarationer på individnivå och i kontrolluppgifter som skickas till Skatteverket som sedan skickar uppgifterna vidare till Statistikmyndigheten (SCB) Läs mer Arbetsställenummer till arbetsgivardeklaration på individnivå Uppgift om tjänsteställe motsvarar två uppgifter i AGI, arbetsplatsens adress och arbetsplatsens ort. Bakgrunden till att dessa uppgifter rapporteras är reglerna kring avdrag i privatdeklarationen för resor till och från arbetsplatsen. De reglerna godkändes av den tidigare regeringen under sommaren 2022. Den nya regeringen beslutade att inte genomföra dessa förändringar, men förändringen i arbetsgivardeklarationen kvarstår ändå. Därför behöver arbetsgivare informera om tjänsteställe i arbetsgivardeklarationen. Läs mer om tjänsteställe Tjänsteställe | Rättslig vägledning | Skatteverket Det pågår en utredning kring tjänsteställe. Utredningen ska analysera om bestämmelserna om tjänsteställets placering kan moderniseras på ett sätt som gör skattereglerna enklare att förstå och tillämpa för arbetsgivare, anställda och företagare. Utredningen ska presentera sitt förslag senast den 25 januari 2025.
|
Behöver ni en engelsk text som stöd för att förklara för internationella kontakter vad AGI innebär?
Använd den här artikeln
Srf konsulterna tog tillsammans med Srf Lönsam fram ett remissvar på den promemoria som var ute på remiss. Promemoria Uppgifter på individnivå i en arbetsgivardeklaration
Om du vill ha mer information hittar du det på Skatteverkets webbplats skatteverket.se/individniva.